برخورد منطقی با دستگیری موسوی و سایر بزرگان راه سبز امید


به نظر می رسد که دقیقاً در ششمین ماه کودتای 22 خرداد، رژیم به این نتیجه رسیده است که چاره ای جز دستگیری میرحسین موسوی ندارد. پس از تظاهرات گسترده روز 16 آذر، سران کودتا متوجه شدند که مخالفانشان هر روز متحدتر و پرقدرت تر می شوند و از آنجایی که بالاخره فهمیدند که زمان به نفع آنها نیست  می خواهند به تصور خود روند جریانات پس از انتخابات را تغییر دهند. البته در طی شش ماه گذشته هم به نوعی همین کار را کرده بودند ولی هر بار نقشه هایشان نقش بر آب شده و نه تنها روند پرشتاب گسترش جنبش سبز را متوقف نکرده بود، بلکه موجب تعمیق جنبش سبز از یک طرف و گسترش جغرافیایی آن از طرف دیگر شده بود.

قدم اول در تغییر روند جریانات پس از انتخابات، دستگیری و برخوردهای خطرناک دیگر با کسانی است که به خیال رژیم رهبران جنبش اند. طبیعی است که این اقدامات خطرناک موجب خشم مردم شده و گروه زیادی از آنان را به سوی عکس العملهای احساساتی سوق خواهد داد. اما این دقیقاً همان چیزی است که رژیم در حال حاضر به آن نیاز دارد. عوامل کودتا تصور می کنند که قتل عام بسیار سریع و برق آسای چند صد تا چند هزار نفر در چند شهر بزرگ کشور جنبش سبز را عجالتاً ساکت خواهد کرد و این سکوت چند ماهه به آنها فرصت خواهد داد که به بازسازی صفوف خود بپردازند.

اما اگر هدف سران کودتا از دستگیری موسوی و سایرین هل دادن مردم به سمت شورشهای کور است، راه خنثی سازی این تاکتیک، عکس العملهای منطقی و صبورانه و آرام و متفکرانه جنبش است.

موسوی بارها در تمام 16 اعلامیه ای که تا به حال منتشر کرده است، تاکید کرده که یکی از همراهان جنبش سبز است، نه یکی از رهبران آن. در نتیجه دستگیری موسوی یا خاتمی یا کروبی و یا هر شخص دیگری، تاثیر ویران کننده ای بر جنبش سبز نخواهد داشت. در نتیجه لازم نیست که از دستگیری موسوی کابوسی برای خود بسازیم و خود را به آب و آتش بزنیم. دستگیری موسوی هم باید شبیه دستگیری سایر همراهان جنبش سبز باشد.

همه شواهد و قرائن موجود سقوط قریب الوقوع رژیم ولایت فقیه را تایید می کنند. این را باید به یاد داشته باشیم که کودتاگران حتی اگر ده ها نفر دیگر از بزرگان این جنبش را هم دستگیر کنند، نمی توانند مانع سقوط خود شوند. بنابراین فقط لازم است که ما همانطور که موسوی به ما یاد داده است، جنبش سبز را زندگی کنیم و هر روز با خلق روشهای جدید مبارزات مسالمت آمیز، رژیم در حال سقوط ولایت فقیه را با حداقل آسیب به خود و کشورمان رسوا و مستاصل کنیم.

2 دیدگاه to “برخورد منطقی با دستگیری موسوی و سایر بزرگان راه سبز امید”

  1. کاملا موافقم.

بیان دیدگاه